مفهوم پیام Duplicate login from client (%computerName%) rejected. در کنسول مدیریتی پادویش و نحوه برخورد با آن

مساله

در کنسول مدیریتی پادویش، در بخش Logs and Reports > Server Logs لاگ‌هایی با MessageID=90 با پیام Duplicate login from client (%computerName%) rejected. مشاهده می‌کنید. مفهوم این پیام و نحوه برخورد با آن در ادامه توضیح داده شده است

مفهوم پیام

برای درک مفهوم پیام و شرایط رخداد آن باید با مفهوم رجیستر و اتصال کلاینت آشنا شوید.

هر کلاینتی که به سرور مدیریتی پادویش متصل می‌شود باید قبلا در سرور رجیستر شده باشد. این کار به صورت خودکار در شرایط زیر انجام می‌گیرد:

برای کلاینت‌هایی که به صورت نصب از راه دور نصب می‌شوند، یا از فایل کانفیگ rgc استفاده می‌کنند در همان زمان نصب انجام می‌گیرد. برای کلاینت‌هایی که به صورت دستی و از طریق مدیریت مجوز به سرور اضافه می‌شوند نیز در زمان اولین اتصال به سرور این کار انجام می‌گیرد.

پس از این، هر بار که کلاینت به سرور متصل می‌شود (مثلا پس از ریستارت سیستم) در ابتدا خود را – با توجه به رجیستر قبلی – به سرور معرفی می‌کند. اگر کلاینت در سرور رجیستر شده و در دیتابیس سرور موجود باشد این اتصال موفقیت آمیز بوده و پیام MessageID=8 با محتوای Client %computerName% connected. ثبت خواهد شد. به طور معمول بلافاصله پس از درخواست اتصال از کلاینت، سرور وضعیت آن کلاینت را به Connected تغییر میدهد و این موضوع را به اطلاع کلاینت نیز میرساند.

حال اگر کلاینتی به سرور متصل باشد ولی مجددا درخواست متصل شدن به سرور را ارسال کند، سرور پیغام DuplicateLogin را ثبت می کند و به درخواست دوم پاسخ نمی دهد.

در شرایط عادی دلیلی برای بوجود آمدن این رخداد وجود ندارد و کلاینتی که به سرور متصل شده است، دیگر درخواست اتصال نمی دهد. ولی در بعضی موارد به دلیل وجود مشکلاتی مانند موارد زیر این رخداد بوجود می آید:

  1. عدم هماهنگی منابع سرور با تعداد کلاینت ها
  2. نصب ویندوز با استفاده از بازگردانی Image از سیستم دیگر
  3. عدم اجرای تسک Convert_To_VDI_Template برای سیستم های VDI
  4. اعمال تغییر رجیستری مربوط به کلاینت های یتیم
  5. مشکلات دیگر

نحوه برخورد و رفع این پیغام

تعدادی راهکار بیان شده است که می بایست به ترتیب مورد بررسی قرار گیرند:

  1. پس از مطالعه صفحه نیازمندی‌های نصب کنسول سرور امن‌پرداز ، بررسی کنید که آیا منابع سرور برای سرویس دهی به این تعداد کلاینت مناسب است؟ در صورت نیاز منابع سرور را افزایش دهید. سپس وضعیت تسک ها را بررسی کنید و از اجرای تسک های سنگین به صورت همزمان پرهیز کنید. همچنین سرعت نوشتن در هارد دیسک نیز میبایست حداقل بیش از ۱۰۰ مگابایت در ثانیه باشد. لازم به ذکر است که با افزایش تعداد کلاینت‌های متصل به کنسول، طبیعتا این عدد نیز می‌بایست افزایش یابد
  2. در صورتی که برای نصب ویندوز روی  سیستم ها از Image یک سیستم دیگر استفاده میکنید، بسیار مهم است که پادویش روی سیستم اولیه که از آن Image گرفته شده است فعالسازی نشده باشد. پادویش هنگام فعالسازی، یک مقدار یکتا به ازای هر سیستم به عنوان SystemSignature ایجاد میکند. در صورتی که پادویش روی یک سیستم نصب و فعالسازی شود و پس از آن از سیستم Image گرفته شود و روی سیستم دیگری نصب شود، تنها یکی از این دو سیستم اجازه متصل شدن به کنسول را خواهند داشت زیرا هر دوی این سیستم ها خود را یک سیستم معرفی میکنند. برای رفع این مشکل می بایست این سیستم ها را یکبار غیر فعال(Unregister) و مجددا فعال نمایید.
  3. در VDI ها نیز همانند مورد قبل چون چند سیستم، خود را با یک امضا به کنسول معرفی میکنند، مشکل DuplicateLogin ایجاد می شود. می بایست یکی از VDI ها را انتخاب و از منوی PerformTask گزینه ConvertToVDITemplate را انتخاب کنید. پس از آن سرور به صورت خودکار این شرایط را تشخیص میدهد.
  4. گاهی اوقات جهت برطرف سازی مشکل وجود کلاینت های یتیم، تغییری در رجیستری ایجاد می شود که کلاینت های بدون لایسنس را به صورت خودکار فعال نماید. این تغییرات می بایست حداکثر پس از یک هفته به حالت عادی بازگردانده شود، در غیر این صورت موجب ایجاد لاگ DuplicateLogin می شود. پیشنهاد میشود این صفحه را نیز مطالعه نمایید.
  5. در صورتی که پس از انجام راهکارهای گفته شده در بالا، همچنان مشکل پابرجا بود، نیاز به بررسی سیستم توسط کارشناسان پشتیبانی امن پرداز می باشد.